Czym Jest RPO?
Zastanawiasz się, co to takiego RPO i dlaczego wszyscy o tym mówią? Recruitment Process Outsourcing to nie tylko zewnętrzny zespół rekrutacyjny, ale i strategiczne partnerstwo. W jego ramach zyskujesz dedykowanego rekrutera lub rekruterów, którzy pracując wyłącznie dla Ciebie, stają się integralną częścią Twojego wewnętrznego zespołu rekrutacyjnego, angażując się w tworzenie i realizację Twojej strategii i celów rekrutacyjnych.
Jak to Wszystko Działa?
Wdrażanie RPO to trochę jak zaczynać nowy (i potencjalnie udany) związek. Potrzeba czasu, aby się poznać i zrozumieć wzajemne potrzeby. Ale kiedy już się to stanie, magia zaczyna działać. Twój rekruter RPO to więcej niż tylko ktoś, kto przesyła CV. To konsultant, który zaangażuje się we wdrożenia lub usprawnienia procesów rekrutacji i selekcji w Twojej organizacji. Dobra agencja zadba o to, żeby do swoich klientów wysyłać WYŁĄCZNIE doświadczonych rekruterów, którzy wniosą realną wartość w Twoim zespole.
Sam proces można opisać w kilku prostych krokach:
- Wybór agencji i rekrutera RPO, który trafi do Twojego zespołu.
- Onboarding rekrutera w Twojej organizacji – narzędzia, procesy i cele.
- Współpraca z Twoim rekruterem RPO zgodnie z Twoimi celami i potrzebami.
- Regularne feedbackowanie pracy rekrutera w celu maksymalizacji wartości z usługi, za którą płacisz (np. raz w tygodniu krótkie spotkanie feedbackowe z Twoim opiekunem usługi RPO).
- Zwiększenie ilości rekruterów lub zakończenie współpracy wraz ze zmianą Twoich potrzeb i planów rekrutacyjnych.
Dlaczego tak wiele firm technologicznych wybrało RPO w Polsce?
Korzystając z RPO, zyskujesz wsparcie w rekrutacji, optymalizację procesów oraz realną redukcję kosztów w porównaniu do innych modeli współpracy z agencją. Mówimy tu nawet o 47% oszczędności rocznie! Co więcej, elastyczność modelu pozwala na dostosowanie poziomu wsparcia do aktualnych potrzeb, a profesjonalne narzędzia jak premium konta LinkedIn i ATS oraz sprawdzone metody pracy wprowadzane przez agencję znacząco zwiększają efektywność procesów rekrutacyjnych. RPO może rosnąć lub kurczyć w zależności od tego, jak ambitne są Twoje cele rekrutacyjne na najbliższy kwartał, a Ty nie musisz martwić się o powiększanie, lub co gorsza redukowanie Twojego wewnętrznego zespołu rekrutacji wraz ze zmieniającymi się planami.
A co z drugą stroną medalu?
Nie ma róży bez kolców. Potencjalną przeszkodą przy wdrożeniu RPO może być konieczność długotrwałego procesu adaptacji i onboardingu, w zależności od tego jak skomplikowane są procesy w Twojej firmie. W tym czasie rekruter musi dobrze poznać Twoje metody i narzędzia oraz zostać wpięty w Waszą infrastrukturę. Ważne jest również, aby wybrać rekrutera, który będzie pasował do kultury i specyfiki Twojej firmy, co jest kluczowe dla sukcesu całego przedsięwzięcia.
Wybór Partnera RPO: Mission Possible
Wybierając dostawcę RPO, zwróć uwagę na doświadczenie agencji w Twojej branży, proces onboardingowy rekrutera oraz referencje od poprzednich klientów. Ważne jest, aby partner biznesowy był elastyczny i miał zdolność szybkiego dostosowania się do zmieniających się potrzeb Twojej firmy. Koniecznie sprawdź w jaki sposób potencjalny dostawca zbiera informacje zwrotną w trakcie trwania usługi – np. czy ustawia cotygodniowe spotkanie feedbackowe czy ma inne rozwiązania, oraz poproś o przykładowe raporty z pracy rekrutera RPO. Czy wszystkie elementy jego pracy są dla Ciebie przejrzyste?
Uważaj też na agencje, które najpierw sprzedają usługę, a później na szybko rekrutują rekruterów, którzy będą ją realizować. W takim wypadku nie masz gwarancji, że sama agencja wie kogo dedykuje dla Twojej organizacji.
Rozliczenia RPO z Agencją
RPO to inwestycja długoterminowa, zwykle obejmująca kilkumiesięczną współpracę. Rozliczenie najczęściej odbywa się poprzez stałą miesięczną opłatę, choć niektóre agencje mogą oferować również element ruchomy, zależny od sukcesu w rekrutacji. Z powodu abonamentowej natury opłaty za RPO, model ten się najbardziej opłaca, kiedy spodziewasz się conajmniej kilku wakatów miesięcznie. W przypadku sporadycznych rekrutacji, lepiej sprawdzi się klasyczny model Success Fee, czyli opłaty tylko za zamknięte rekrutacje.
Jakie są najczęstsze przykłady wykorzystania RPO?
Case Study nr 1 – wejście na Polski rynek z pełną obsługą rekrutacji
Amerykańska firma technologiczna, wchodząc na polski rynek bez lokalnego doświadczenia i struktur HR, postawiła na współpracę z agencją w modelu RPO. Dedykowany rekruter nie tylko pomógł w selekcji kandydatów, ale stał się kluczowym elementem w budowaniu strategii rekrutacyjnej dostarczając rzetelne dane z lokalnego rynku. Agencja wdrożyła własne narzędzia rekrutacji i zarządzania aplikacjami kandydatów oraz zapewniła bezpieczne procedury zarządzania danymi zgodnie z wymaganiami RODO. Dzięki temu organizacja mogła szybko zadomowić się na nowym rynku, a management mógł skupić się na corowej działaności nowego oddziału.
Case Study nr 2 – tymczasowe wzmocnienie wewnętrznego zespołu rekrutacji
Duży, międzynarodowy bank z siedzibą w Krakowie spodziewa się przeniesienia kilku zaawansowanych procesów IT z rynku macierzystego do Polski. Dyrektor HR wie, że będzie się to wiązało z rekrutacją kilkuset osób i zdaje sobie sprawę, że aby zmieścić się w terminach potrzebuje zwiększyć swój zespół. Tutaj ma dwa problemy – po pierwsze nie ma czasu na rekrutację i wdrożenie nowej osoby do Talent Aquisition, a po drugie ma obawy, czy po przeniesieniu procesów będzie nadal potrzeba na utrzymanie większego zespołu. Był to idealny moment na wykorzystanie wsparcia rekrutera RPO, który dołączył do wewnętrznego zespołu rekrutacji na okres tzw. peaku, pomógł zrealizować ambitne cele rekrutacyjne i pożegnał się z zespołem, kiedy nie był już potrzebny.
Outro
RPO to rozwiązanie, które może przynieść firmie wiele korzyści, od optymalizacji procesów rekrutacyjnych, po oszczędności kosztów i czasu. Ważne jest jednak, aby dokładnie przeanalizować potrzeby i możliwości przed podjęciem decyzji o współpracy, a także wybrać agencję, która najlepiej odpowiada specyfice i kulturze organizacyjnej firmy. Jeśli zastanawiasz się, na co zwracać uwagę podczas wyboru agencji rekrutacyjnej, ten artykuł pomoże Ci uniknąć kilku potencjalnie kosztownych błędów.
Masz pytania, na które nie odpowiedzieliśmy w tym artykule? Porozmawiaj z Anią, naszą opiekunką usługi RPO!